tirsdag den 23. januar 2018

Camino 2012 - Fra de høje bjerge til det klare vand!

Så er det lykkedes at få billeder og tekst fra min næste camino redigeret og lagt ud. Håber I vil finde den spændende og inspirerende, men også udlede hvor forskellig den var fra den første camino i 2010.




Som et højdepunkter kan nævnes:
  • Pyrenæerne med de store bjerge og alle orkideerne
  • Estación Canfranc - den nedlagte jerbanestation
  • Leon -  Katedral og tapaz
  • Sørøverbaren i Finnisterre
  • Alle de søde Pilgrimme fra hele verden
Noget, jeg har lært fra mine caminoer er at holde turistgenet i ave, så det ikke bliver en konstant opsøgen af historiske steder, museer, mv. for der er rigtig mange spændende steder undervejs, som rummer en historie, der også er værd at interessere sig for, og ikke mindst forsøge at tale med lokalbefolkningen, som jeg altid har oplevet venlig og imødekommende.

I stedet planlagde jeg med et ophold i Leon, og der valgte jeg så at være i to dage for at restituere, se seværdigheder og nyde kulturen. Det gør jeg også i 2015, hvor jeg bliver to dage i Bilbao. (Denne Camino bliver den næste, jeg lægger op.

Jeg har forsøgt at lære spansk på kurser herhjemme, og det hjælper da lidt med nogle gloser, men man kan sagtens klare sig med engelsk, men ude i de små byer kan man ikke forvente at alle indbyggere taler engelsk. Et godt tip er at man fortæller, at man kommer fra Danmark og kender fodboldspilleren Michael Laudrup. Ham kender de også de små steder. :-)

Når jeg nu 5 år senere læser beretningen under redigeringen og ser billeder fra turen, trækker det stærkt i mig til at komme derned igen, men i 2017 blev jeg hjertepatient og måtte aflyse min planlagte camino 2017, som skulle have været en fortsættelse af caminoen i 2015.

Jeg bliver 65 år i år og går på pension til september, og det var min plan at vandre hele ruten og ikke kun de bidder, jeg hidtil har gået. Tiden må vise, hvad det bliver til.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar